Garantieprocedure van koffers
Als je op reis bent geweest, is het altijd vervelend om erachter te komen dat je koffer beschadigd is geraakt tijdens het transport. Het kan zijn dat de chauffeur van de bus je koffer op een onzorgvuldige manier uit het bagageruim heeft gehaald, of dat je bij de bagageband op de luchthaven wachtte en zag dat je koffer beschadigd was. Het is belangrijk om te weten dat niet alle schade aan je koffer onder de garantie valt. Als je koffer beschadigd is door verkeerd gebruik, zal de garantie niet van toepassing zijn. Het goede nieuws is dat je nog steeds de reparatiekosten voor je koffer vergoed kunt krijgen. In dit artikel zal ik uitleggen wat er wel en niet onder de garantie van koffers valt en wat je moet doen als je koffer beschadigd raakt tijdens een vlieg- of busreis.
Wat valt er onder de garantie van je koffer?
Als je koffer beschadigd raakt door een constructiefout, dan heb je recht op de wettelijke fabrieksgarantie. Dit houdt in dat bepaalde functies van het product goed moeten werken bij aanschaf. Een voorbeeld van zo’n functie is een goed werkend slot of flexibele Spinner-wielen. Als de schade veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik, wordt dit niet gedekt door de fabrieksgarantie. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld de ritsen van je koffer niet volledig hebt geopend, waardoor de tanden van de ritsen afbreken. In dit geval valt de schade niet onder de garantie. Als er sprake is van een fabricagefout aan de rits, dan is de leverancier aansprakelijk voor de kosten van de reparatie. Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Schade tijdens transport
Schade die ontstaat tijdens je reis, valt niet onder de garantie van koffers. Hierbij kun je denken aan schade die wordt veroorzaakt doordat de koffer op een onzorgvuldige manier op de bagageband wordt gegooid, waardoor bijvoorbeeld de wielen afbreken of andere functies van de koffer minder goed werken. In dit geval is de vliegmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk voor de schade. Als je tijdens een busreis schade aan je koffer hebt opgelopen, is de reisorganisatie aansprakelijk voor de schade. In sommige gevallen dekt je reisverzekering deze schade ook. Het is daarom altijd verstandig om je reisverzekering goed te controleren voordat je op reis gaat. In het stappenplan hieronder zal ik uitleggen wat je moet doen als je koffer beschadigd is geraakt tijdens transport.
Wat te doen bij schade tijdens transport?
1: Meld de schade die aan je koffer is aangericht direct bij de servicebalie van de betrokken luchthaven.
2: Vraag hier een PIR-formulier (Property Irregularity Report) aan waarin je aangeeft wat er precies beschadigd is aan de koffer. Let op: vraag aan de balie altijd om een schriftelijke bevestiging van je klacht of een kopie van het PIR-formulier. Dit is namelijk het bewijs dat je het formulier ingevuld hebt.
3: Neem vervolgens, uiterlijk binnen 7 dagen, contact op met de betreffende luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Leg uit wat er beschadigd is en vraag naar de contactgegevens voor het versturen van een brief ter vergoeding.
4: Stel de brief op en voeg de schriftelijke bevestiging van de klacht of de kopie van het PIR-formulier toe. Let op: vaak wordt ook om het vluchtnummer en de luchthaven van vertrek of aankomst gevraagd.
5: Verstuur de brief aangetekend op om de reparatiekosten te declareren.
6: Stuur ons tot slot de beschadigde koffer op, zodat we deze voor je kunnen repareren.
Tips voor veilig reizen met je bagage
* Wees je ervan bewust dat je je bagage altijd op je eigen naam incheckt en bewaar de bagage sticker op je ticket totdat je je bagage zonder schade terug hebt. Dit is het bewijs dat je je bagage ook daadwerkelijk hebt ingecheckt waardoor je de reisorganisatie of vliegmaatschappij aansprakelijk kunt stellen.
* Heb je kwetsbare spullen bij je? Vervoer deze dan in je handbagage.
* Het is handig om het vervoer van waardevolle, dure goederen apart te verzekeren. De luchtvaartmaatschappij is maar beperkt aansprakelijk voor de beschadiging van je bagage.
Mocht je nog vragen hebben dan horen we deze graag. Stuur dan een e-mail naar info@totaaldiscounter.nl
Alvast een fijne reis!